تبلیغات
ذی القربی - «حكومت، فلسفه ى عملى تمام فقه است»

جمله اى از حضرت امام (ره) است كه فرموده اند: «حكومت، فلسفه ى عملى تمام فقه است». در اینجا حضرت امام تلازمى را بین حكومت و عملى شدن فقه ـ كه در واقع همان انجام رسالت اسلامى است - قائل هستند

           

اینكه بخش عظیمى از فقه اسلامى را مباحث اجتماعى و سیاسى تشكیل مى دهد، مطلب حقى است و حضرت امام (ره) آن را تبیین نمود و بر آنها تأكید داشتند. هر منصفى هم اگر مرورى بر احكام اسلام و آیات نورانى قرآن داشته باشد چنین استدلالى خواهد نمود.

در فقه بخشى وجود دارد كه مستقیماً با مسأله حكومت ارتباط دارد مانند دستگاه قضاوت، اجراى حدود و تعزیرات، امر به معروف و نهى از منكر در سطح اجتماع و الزام هایى كه احیاناً با تشدید و توسل به قوه قهریه انجام مى گیرد. اگر حكومت اسلامى نباشد اینها هرگز اجرا نخواهد شد. بخش دیگرى هم هست كه هر چند جزء مسائل فردى بوده و مستقیماً با مسائل حكومتى ارتباط ندارد اما اجرا و لااقل كمال تحقق آن مشروط بر این است كه جامعه در پناه حكومت اسلامى باشد.

اجراى دستورهاى اسلامى در مسائل مالى و اقتصادى، پرهیز از نظام ربوى در معاملات، مسائل خانوادگى، احكام مدنى اسلام و مانند آنها بدون قوه قهریه میسر نیست و همه اینها خواسته یا ناخواسته با مسائل سیاسى مرتبط مى باشند. اگر دستگاه حاكمى بخواهد قوانینى بر ضد اینها وضع نماید; براى مثال، روابط بین مرد و زن و سایر مسائل خانوادگى را به صورت دیگرى برقرار كند یا براى انجام مراسم عبادى محدودیتهایى قائل شود، براى مردم مسلمان و متعهد قابل پذیرش نخواهد بود. ما نمونه هایى را در رژیم گذشته شاهد بودیم از جمله، مسأله حجاب كه متأسفانه مخالفت با آن در بعضى از كشورهاى اسلامى هم اكنون مطرح است و دشمنان اسلام از بیم سرایت حكومت اسلامى به این كشورها از اجراى این احكام ممانعت مى نمایند. اینها نمونه هایى از احكام اسلامى است كه اگر حكومت اسلامى نباشد، ضمانتى براى اجراى آنها وجود نخواهد داشت.

در بعضى كشورهاى غربى نیز با اینكه شعار آزادى در رفتار سرداده مى شود و انجام مناسك عبادى هر دینى را جزء حقوق بشر تلقى مى نمایند، اگر دخترى با حجاب وارد دانشگاه شود ممانعت مى كنند. در كشورى كه نود درصد آن مسلمان است نیز این قضیه مشاهده مى شود. لذا اگر حكومت اسلامى نباشد نه تنها احكام سیاسى و اجتماعى بلكه احكام فردى اسلام هم ضمانتى براى اجراء نخواهد داشت. پس حقا باید گفت: حكومت اسلامى، فلسفه ى تمام فقه است. منتها بخشى از آن مستقیماً و بخش دیگرى بطور غیر مستقیم به حكومت مربوط مى شود. 





طبقه بندی: ولایت فقیه، 
برچسب ها: حكومت، فلسفه ى عملى، فقه اسلامى، حضرت امام (ره)،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ شنبه 8 تیر 1392 توسط : خسرو زارعی
نمایش نظرات 1 تا 30